Lente Detox met Dru Yoga

Bijgewerkt op: 31 mrt.


WAT IS DETOX?

Wat houdt dat eigenlijk in? Detoxen of ontgiften zoals het in mooi Nederlands heet.

Het is een beetje een hype op dit moment, van streng sapvasten tot nog strenger helemaal vasten of zelfs darmspoelingen.

Maar wat kan yoga daarbij betekenen? En waarom is het zo belangrijk om die lente er bij te halen?


WAT KAN HELPEN?

De belangrijkste organen om afvalstoffen in je lichaam af te voeren zijn de nieren, de galblaas en de lever.

Wetenschappelijk onderzoek geeft helaas geen uitsluitsel dat heftig vasten of spoelingen daarbij een helpende hand kan bieden.


Wat wel zou kunnen helpen is je natuurlijke ontgiftingsprocessen van je lichaam te ondersteunen.


Dit kan met zachte yoga oefeningen die met name de lever en gal meridianen ondersteunen en twists zoals de zittende of liggende twist.

Dit is vooral in de lente heerlijk om te doen. De lever en de galblaasmeridianen overheersen dan en dit is de perfecte tijd om met deze meridianen en organen te oefenen. Heerlijk om hiermee aan de slag te gaan na het herfst-, en winterseizoen waarbij ons lichaam vaak wat zwaardere kost nodig heeft vanwege de lagere temperaturen.



WELKE OEFENINGEN KAN JE DOEN?

Welke yoga oefeningen kunnen daarbij behulpzaam zijn?

De zittende twist, de Ardha Matsyendrasana is hiervoor een heerlijke oefening.


  1. Ga op je knieën zitten. Steun op je linkerhand terwijl je je gewicht naar links brengt en ga op je linkerheup zitten.

  2. Zet je rechtervoet aan de buitenkant van je linkerknie en verdeel je gewicht evenredig over beide zitbeentjes.

  3. Vouw je linkerelleboog om je rechterknie en laat je hand op je dijbeen rusten. Strek je rechterarm naar voren en breng hem in een boog op schouderhoogte naar achteren en zet dan je rechterhand (ongeveer) achter je linkerheup op de grond met de vingers naar achteren gedraaid.

  4. Adem in en trek je knie naar je toe. Draai op de uitademing je lichaam naar rechts. Houd je nek ontspannen. Span in deze houding je kernstabiliteit iets aan en verleng je wervelkolom. Houd rekening met je grens.

  5. Om uit de houding te komen til je de rechterarm weer in een boog terug en draai je met het lichaam naar voren.

  6. Ga weer in een geknielde houding zitten en herhaal aan de andere kant.

Deze twist vermindert tijdelijk de bloedtoevoer naar je buikorganen, als je uit deze houding komt krijgt dit gebied een stimulans om extra bloed te laten stromen. Dit kan helpen om deze organen vitaal te houden zodat ze optimaal functioneren. Dus een heerlijke oefening voor het afvoeren van afvalstoffen.

Er zijn vele andere oefeningen die ook ondersteunend kunnen zijn. Waaronder de liggende twist, omgekeerde houdingen en zelfs ademhalingsoefeningen zijn een goede manier om de ontgifting processen in je lichaam te ondersteunen.



AANPASSING

Als deze houding vanuit geknielde zit (diamant-houding) niet te doen is vandaag, strek dan het ene been naar voren. En vervolg dan met stap 2.





LIEVER ONDER BEGELEIDING?

Ben je benieuwd? Kom het dan ervaren bij één van onze heerlijke weekenden, om deze ontgiftingsprocessen te ondersteunen, om heerlijk te ontspannen, kortom om alle aandacht aan jou, je lichaam, je geest en je ziel te geven.





35 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Whatsapp_37229
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • email-with-circle-comments-mail-icon